SILMU-byar

Vår målsättning är livskraftiga byar och lokalsamfund

SILMU-byar verkar i nio kommuner i östliga Nyland  som en regional byaförening som sträcker sig över området Askola, Borgnäs, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mäntsälä, Mörskom, Pukkila och Sibbo. Vi representerar omkring femtio byaföreningar samt andra aktörer och vi sammanför byarna på vårt område till ett nätverk.

Vi driver ett lokalt påverkningsarbete för byaverksamheten och vi fokuserar på att det lokala utvecklingsarbetet fortsätter aktivt på vårt verksamhetsområde, och att det är bra att bo i byarna, det finns en tillräcklig service och ett socialt välbefinnande.

SILMU-byar står till tjänst

Från vårt kansli får man rådgivning i föreningsangelägenheter (t.ex. stadgar, föreningskommunikation, medelsanskaffning) och hjälp med att göra upp bya- och byatrygghetsplaner.

SILMU-byar förverkligar också egna byautvecklingsprojekt samt arrangerar evenemang och utbildning.

Byarådgivare Li-Marie Santala

li-marie.santala@silmu.info